فعال‌سازی ثبت برنامه تولید ۱۴۰۵ در سامانه جامع تجارت/ آغاز تعیین سهمیه ارزی واحدهای مشمول
وزارت صنعت، معدن و تجارت از فعال شدن امکان ثبت «برنامه تولید سال ۱۴۰۵» در سامانه جامع تجارت برای بخشی از واحدهای تولیدی خبر داد؛ اقدامی که پس از طی مراحل تأیید، زمینه تخصیص سهمیه ارزی تابستان را برای واحدهای مشمول فراهم می‌کند.

به گزارش بورس فوری،بر اساس مصوبات کمیته ارزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، امکان ثبت سند «برنامه تولید سال ۱۴۰۵» در سامانه جامع تجارت برای برخی واحدهای تولیدی فعال شده است.

مطابق این ابلاغیه، واحدهای تولیدی زیرمجموعه وزارت صمت که بر اساس فرمول فصل تابستان (حداکثر سابقه واردات دو سال گذشته) مشمول دریافت سهمیه ارزی نشده‌اند، می‌توانند نسبت به ثبت برنامه تولید خود اقدام کنند.

در مقابل، واحدهایی که برای فصل تابستان ۱۴۰۵ به‌صورت خودکار سهمیه تولیدی دریافت کرده‌اند، در حال حاضر امکان ثبت این سند را نخواهند داشت، زیرا سهمیه ارزی آن‌ها بر مبنای حداکثر سابقه واردات دو سال گذشته محاسبه و اعمال شده است.

بر اساس اعلام وزارت صمت، پس از ثبت برنامه تولید توسط واحدهای مشمول، درخواست‌ها در سه مرحله مورد بررسی قرار می‌گیرد. در مرحله نخست، ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها تأیید اولیه را انجام می‌دهند، سپس دفاتر تخصصی ذی‌ربط بررسی و تأیید نهایی را بر عهده خواهند داشت و در نهایت، معاونت‌های تخصصی مربوطه نسبت به تخصیص سهمیه ارزی اقدام می‌کنند.

طبق این سازوکار، پس از تکمیل فرآیند بررسی و تأیید، برای واحدهای واجد شرایط حداکثر تا ۳۰ درصد ظرفیت مندرج در پروانه بهره‌برداری به‌عنوان سهمیه ارزی فصل تابستان ۱۴۰۵ تعیین و در سامانه اعمال خواهد شد.

این اقدام در راستای مدیریت هدفمند تخصیص ارز به بخش تولید و تأمین نیازهای ارزی واحدهای صنعتی انجام شده و انتظار می‌رود با تکمیل فرآیند ثبت و بررسی اطلاعات، بخشی از نیاز ارزی واحدهای تولیدی برای تأمین مواد اولیه، قطعات و تجهیزات مورد نیاز جبران شود.

 

0 نظر:

نظر بدهید