وزیر نفت با هدف حضور در یازدهمین نشست وزیران انرژی کشورهای عضو بریکس و انجام رایزنیهای دوجانبه با مقامات هند و سایر اعضای این گروه، صبح امروز عازم هند شد؛ سفری که توسعه همکاریهای نفتی، گازی و پتروشیمی و تقویت دیپلماسی انرژی ایران در میان اقتصادهای نوظهور را دنبال میکند.
به گزارش بورس فوری،محسن پاکنژاد، وزیر نفت، صبح امروز (چهارشنبه) به منظور شرکت در یازدهمین نشست وزیران انرژی کشورهای عضو بریکس، راهی هند شد تا در کنار حضور در نشست رسمی این گروه، درباره توسعه همکاریهای دوجانبه و چندجانبه در حوزه انرژی با مقامات کشورهای عضو گفتوگو کند.
بر اساس اعلام وزارت نفت، بررسی دستاوردها و ابتکارهای اعضای بریکس در مسیر توسعه پایدار بخش انرژی و تبادلنظر درباره ظرفیتهای گسترش همکاریهای انرژی در چارچوب این گروه، از مهمترین محورهای این نشست خواهد بود.
وزیر نفت همچنین در جریان این سفر با هاردیپ سینگ پوری، وزیر نفت و گاز طبیعی هند، دیدار و درباره توسعه همکاریهای تهران و دهلینو در بخشهای نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی رایزنی خواهد کرد.
توسعه مناسبات انرژی با هند و استفاده حداکثری از ظرفیت همکاریهای دوجانبه، از اولویتهای جمهوری اسلامی ایران در این سفر عنوان شده است. پاکنژاد همچنین در حاشیه اجلاس، با شماری از وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو بریکس دیدار و درباره زمینههای همکاری مشترک گفتوگو خواهد کرد.
گروه بریکس متشکل از ۱۱ اقتصاد نوظهور جهان شامل برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، اتیوپی و اندونزی است و در سالهای اخیر دامنه همکاریهای خود را از موضوعات اقتصادی به حوزههایی همچون امنیت انرژی، تجارت، سرمایهگذاری، تغییرات اقلیمی، امنیت غذایی و اصلاح نظام مالی بینالمللی گسترش داده است.
یازدهمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو بریکس روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (چهارم و پنجم تیرماه) در شهر گوروگرام هند برگزار میشود و انتظار میرود یکی از محورهای اصلی آن، تقویت همکاریهای انرژی میان اعضا و بررسی راهکارهای توسعه امنیت و پایداری بازارهای جهانی انرژی باشد.
- ارسال شده در 1405/4/3
- کد خبر: 150763