وزیر امور خارجه با گرامیداشت سالگرد بمباران شیمیایی سردشت، ایران را بزرگترین قربانی سلاحهای شیمیایی در دوران معاصر خواند و تأکید کرد که تهران استفاده از این سلاحها را در هر شرایطی محکوم میکند و پیگیری حقوق قربانیان و محاکمه عاملان این جنایات را در مجامع بینالمللی ادامه خواهد داد.
به گزارش بورس فوری،به مناسبت سیونهمین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت و روز ملی مبارزه با سلاحهای شیمیایی و میکروبی، سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه، در پیامی با گرامیداشت یاد شهدای این فاجعه، بر تداوم پیگیری حقوقی قربانیان سلاحهای شیمیایی تأکید کرد.
عراقچی با اشاره به حملات اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران، اظهار داشت: «تجاوز اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی به ایران و حملات علیه غیرنظامیان، یادآور همان منطق خطرناکی است که در حمایت از استفاده از سلاحهای شیمیایی علیه مردم ایران وجود داشت.»
وی با تأکید بر اینکه ایران بزرگترین قربانی سلاحهای شیمیایی در دوران معاصر است، افزود: جمهوری اسلامی ایران بهکارگیری این سلاحهای غیرانسانی را توسط هر کشور و در هر شرایطی محکوم میکند و همچنان پرچمدار مبارزه با سلاحهای کشتار جمعی و مدافع جهانی عاری از این سلاحها است.
وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به بمباران شیمیایی سردشت در سال ۱۳۶۶، این حادثه را نمادی از مظلومیت و مقاومت ملت ایران توصیف کرد و گفت آثار این جنایت همچنان بر زندگی هزاران قربانی باقی مانده است.
عراقچی با انتقاد از حمایت و سکوت برخی دولتهای غربی در قبال استفاده رژیم بعث عراق از سلاحهای شیمیایی، تصریح کرد که این اقدامات نقض آشکار حقوق بینالملل، منشور سازمان ملل متحد و پروتکل ۱۹۲۵ ژنو بوده و مسئولیت بینالمللی عاملان و آمران این جنایات مشمول مرور زمان نخواهد شد.
وی خاطرنشان کرد وزارت امور خارجه از هیچ تلاشی برای پیگیری حقوق قربانیان سردشت و سایر جنایات جنگی در مجامع بینالمللی دریغ نخواهد کرد و تأکید کرد عدالت برای قربانیان، ضرورتی برای جلوگیری از تکرار چنین فجایعی در جهان است.
- ارسال شده در 1405/4/6
- کد خبر: 150794