نفت سپاهان وارد فاز توسعه شد، افزایش سرمایه از محل سود انباشته
شرکت نفت سپاهان (شسپا) با هدف تقویت ساختار مالی و پشتیبانی از برنامه‌های توسعه‌ای، از برنامه افزایش سرمایه ۴۵ درصدی از محل سود انباشته خبر داد؛ اقدامی که در کنار رشد قابل توجه سودآوری، می‌تواند چشم‌انداز بنیادی این شرکت را تقویت کند.

به گزارش بورس فوری، شرکت نفت سپاهان (نماد:شسپا) اعلام کرد در نظر دارد سرمایه خود را به میزان ۴۵ درصد از محل سود انباشته افزایش دهد؛ اقدامی که با هدف بهبود ساختار مالی و حمایت از برنامه‌های توسعه‌ای شرکت در دستور کار قرار گرفته است.

بررسی عملکرد مالی این شرکت نشان می‌دهد نفت سپاهان در مسیر رشد درآمدی و سودآوری قرار دارد. به‌طوری که درآمد ۱۰ ماهه شرکت در سال ۱۴۰۴ به ۲۸۹۸۳ میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۲۳۶۰۰ میلیارد تومان) افزایش قابل توجهی را ثبت کرده است.

همچنین سود خالص ۹ ماهه شرکت در سال ۱۴۰۴ به ۶۵۹۹ میلیارد تومان افزایش یافته، در حالی که این رقم در دوره مشابه سال گذشته ۳۹۸۳ میلیارد تومان بوده است؛ رشدی که نشان‌دهنده بهبود حاشیه سود و عملکرد عملیاتی شرکت است.

در بخش عملیاتی، دوره گردش کالا در این شرکت ۷۷ روز و دوره وصول مطالبات ۳۶ روز اعلام شده و نسبت مطالبات به دارایی‌ها حدود ۱۴ درصد برآورد می‌شود. سال مالی شرکت نیز ۲۹/۱۲ تعیین شده است.

برآوردها نشان می‌دهد درآمد نفت سپاهان در سال ۱۴۰۴ می‌تواند به حدود ۳۶ همت برسد و در صورت تحقق این سناریو، سود خالص شرکت در پایان سال مالی در محدوده ۱۰۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود؛ در حالی که سود سال گذشته شرکت ۵۳۳۴ میلیارد تومان بوده است.

نسبت‌های آینده‌نگر شامل P/E فوروارد ۴.۲ و P/D فوروارد ۵ برای این شرکت برآورد شده و با توجه به سابقه تقسیم سود حدود ۸۲ درصدی در مجامع گذشته، شسپا همچنان از نمادهای بنیادی و سودآور صنعت پالایشی به شمار می‌رود.

 

0 نظر:

نظر بدهید