مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اعلام اینکه 73 درصد درآمدهای شرکت فرودگاهها از محل پروازهای عبوری است، گفت:فقط یک فرودگاه کشور سودده است.
به گزارش بورس فوری،محمد امیرانی مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در نشست خبری یادآور شد: بهمن ماه سال گذشته که با حکم وزیر راه و شهرسازی وارد شرکت فرودگاهها شدم، حدود 15.8 همت درآمد شرکت بود که از این میزان 73 درصد (11.5 همت) آن از مسیر پروازهای عبوری و مابقی از محل ارائه خدمت در فرودگاههای کشور بوده است.
وی تصریح کرد: درآمدهای شرکت فرودگاهها از محل پروازهای عبوری نسبت به 10 ماه گذشته حدود 10 درصد کاهش یافته که دلیل عمده آن جنگ تحمیلی 12 روزه رژیم صهیونسیتی علیه ایران بود.
وی ادامه داد: با توجه به تحقیقات مجوزدار، امیدواریم بتوانیم جذب پروازهای عبوری از سایر مناطق را داشته باشیم و طی سه ماه آینده کاهش درآمدها را جبران کنیم.
وی با بیان اینکه به دلیل اقتصادی نبودن فرودگاهها، درآمدها صرف توسعه فرودگاههای سوده و زیانده می شود، افزود: طی این مدت همه تلاش ما این بوده که فرودگاهها را اقتصادی کنیم. سال قبل فقط یک فرودگاه سودده در کشور داشتیم که با توجه به ماموریت محوله از سوی وزیر راه و شهرسازی بهدنبال اقتصادیکردن فرودگاهها هستیم.
وی با اشاره به اینکه مدل اقتصادی درآوردن فرودگاهها با توجه به شبکه پروازی و قابلیت فرودگاهها کار سختی است، گفت: فرودگاههایی که بالای یک میلیون نفر مسافر در سال دارند را می توان اقتصادی کرد، این در حالی است که 80 درصد فرودگاههای کشور زیر یک میلیون نفر مسافر دارند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها با اعلام اینکه بر اساس آیین نامه می توانیم فرودگاهها را به سرمایهگذاران واگذار کنیم، اظهار کرد: در بحث واگذاری، مدیریت بهره برداری فرودگاه را از طریق دو روش با توجه به الگوهای اقتصادی واگذار میکنیم.
امیرانی توضیح داد: یکی اینکه سرمایه گذار بیاید و مدیریت بهره برداری را بر عهده بگیرد و در قابل آن تعهد رعایت استاندارد، ارائه خدمات و ... می دهد. دسته دوم برای فرودگاههایی اینکه صرفه اقتصادی ندارند که آنها به مناقصه گذاشته می شوند. همچنین مدل های دیگر سرمایه گذاری مانند BOT و... در شرکت فرودگاهها وجود دارد و امیدواریم شاهد وضعیت بهتری درروند اقتصادی کردن فرودگاهها باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه در بحث تجهیزات فرودگاهی توانسته ایم استانداردهای پروازهای عبوری و داخلی را رعایت کنیم، اظهار کرد: در این راستا تامین تجهیزات ILS، رادارها و ... در دستور کار قرار گرفته است. ضمن اینکه با استفاده از توان داخل اولین رادار تولید داخل در فرودگاه اهواز نصب شده است. در ادامه در شیراز نیز یک رادار نصب شد. در فرودگاه مشهد نیز تا 12 ماه آینده یک دستگاه رادار نصب خواهد شد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه همچنین به موضوع خانههای سازمانی گمرک در 9 هکتار از زمینهای فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: در طرح توسعه فرودگاه مهرآباد با توجه به موافقتنامه معاونت ریاست جمهوری گمرک باید این ساختمانها را خالی کند اما تاکنون این اقدام را انجام نداده است. از سال 1386 که پروازهای خارجی فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام منتقل شد، گمرک عملا هیچ خدمتی در فرودگاه مهرآباد انجام نمی دهد.
- ارسال شده در 1404/9/24
- کد خبر: 127983